ETUSIVUHISTORIAENTISÖINTIGALLERIAVUOKRAUSLINKIT
Entisöinti
Miksi Checker A2 tulee entisöidä?
Checker A2 kaluston häviämisen vuoksi näitä autoja ei juuri ole jälkipolville säilynyt. Yhdistyksemme puheenjohtajan Hannu Kyttäsen hallussa on ajokuntoinen ja rekisteröity Checker A2, joka on varsin alkuperäisenä säilynyt. Tämän yksilön rinnalle tulisi saada Chicagon taksin väreihin entisöity auto, joka edustaisi samalla asua, jollaisena autot Suomeen tulivat sekä ne Yhdysvalloissa tunnetaan. Kyttäsen yhdistykselle lahjoittama jo hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu aihio ja Hannun keräämä 'osapankki' mahdollistavat auton entisöinnin osista,joiden alkuperäisasua ei enää konservoimalla voida palauttaa. Tämä entisöintihanke on myös kansainvälisesti merkittävä, koska tätä Checker-tyyppiä ei ole entisöitynä maailmassa ainoatakaan, ainakaan nykytiedon mukaan. Lähtökohdat tämän tyypin entisöintiin ovat Suomessa yllättäen auton valmistusmaata Yhdysvaltoja paremmat. Yhdysvalloissa autoja ei myyty taksiyrityksen ulkopuolelle (Suomeen myynti oli tästä poikkeus) vaan ne romutettiin. Täällä on siis harvinainen aihiokanta, kiitos Hannu Kyttäsen kaukonäköisen tallennustoiminnan. Checker A2taksien Suomi-historia 1950-luvulta sisältää sodasta toipuvan maanarkipäivää niin runsaasti, että näillä on tärkeä osa maamme autoiluhistoriassa aikakautena, jolloin autojen tuonti oli vähäistä ja tarve suurta.
Checker entisöintiprojektin toteutus
Checkerin entisöintiprojektin toteutuksesta aiheutuu väistämättä huomattavia kustannuksia, vaikka yhdistyksellä on hallussaan aihio ja lisäksi pisteosat työhön.
Kuten edellä todettiin, on kohde ainutlaatuinen, joten monet työt on pakko toteuttaa kalliina ammattityönä. Sponsorinuvottelut näistä ovat tietysti osin kesken. Tarvikkeiden ja osien osuus jää pienemmäksi ja rajoittuu kulutus ym.osiin, koska yhdistyksellä on muuten hallussaan tarvittavat piste ym. osat.
Checker A2 kaluston häviämisen vuoksi näitä autoja ei juuri ole jälkipolville säilynyt. Yhdistyksemme puheenjohtajan Hannu Kyttäsen hallussa on ajokuntoinen ja rekisteröity Checker A2, joka on varsin alkuperäisenä säilynyt. Tämän yksilön rinnalle tulisi saada Chicagon taksin väreihin entisöity auto, joka edustaisi samalla asua, jollaisena autot Suomeen tulivat sekä ne Yhdysvalloissa tunnetaan. Kyttäsen yhdistykselle lahjoittama jo hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu aihio ja Hannun keräämä 'osapankki' mahdollistavat auton entisöinnin osista,joiden alkuperäisasua ei enää konservoimalla voida palauttaa. Tämä entisöintihanke on myös kansainvälisesti merkittävä, koska tätä Checker-tyyppiä ei ole entisöitynä maailmassa ainoatakaan, ainakaan nykytiedon mukaan. Lähtökohdat tämän tyypin entisöintiin ovat Suomessa yllättäen auton valmistusmaata Yhdysvaltoja paremmat. Yhdysvalloissa autoja ei myyty taksiyrityksen ulkopuolelle (Suomeen myynti oli tästä poikkeus) vaan ne romutettiin. Täällä on siis harvinainen aihiokanta, kiitos Hannu Kyttäsen kaukonäköisen tallennustoiminnan. Checker A2taksien Suomi-historia 1950-luvulta sisältää sodasta toipuvan maanarkipäivää niin runsaasti, että näillä on tärkeä osa maamme autoiluhistoriassa aikakautena, jolloin autojen tuonti oli vähäistä ja tarve suurta.
Checker entisöintiprojektin toteutus
Checkerin entisöintiprojektin toteutuksesta aiheutuu väistämättä huomattavia kustannuksia, vaikka yhdistyksellä on hallussaan aihio ja lisäksi pisteosat työhön.
Kuten edellä todettiin, on kohde ainutlaatuinen, joten monet työt on pakko toteuttaa kalliina ammattityönä. Sponsorinuvottelut näistä ovat tietysti osin kesken. Tarvikkeiden ja osien osuus jää pienemmäksi ja rajoittuu kulutus ym.osiin, koska yhdistyksellä on muuten hallussaan tarvittavat piste ym. osat.